Gebruikstips

Hoe werk je met deze website?

Superleuk dat je met onze website gaat werken. Voor je begint willen we je even wat dingen uitleggen. Lees het begin even door, want het maakt het werken met de website eenvoudiger. Je kunt altijd hier terugkomen om iets na te kijken.

Begin

Je krijgt een inlogcode van de leerkracht. Dat is jouw code. Geef m niet aan iemand anders. Want het is jouw leeromgeving. De leerkracht zal waarschijnlijk een project voor je uitzoeken. Mooi. Daar ga je mee aan de slag. Elk project is opgedeeld in hoofdstukken en een hoofdstuk heeft een verhaal en opdrachten. Lees eerst het verhaal en maak dan de opdrachten.

Na een opdracht vul je een evaluatie in. Soms moet je iets opnieuw doen. Als je in een valkuil getrapt bent bijvoorbeeld. Geen nood. Het gaat om het leren en de lol én de valkuilen. Daar zijn ze weer.

In het begin vul je jouw eigen lijst van valkuilen in. En om de zoveel tijd ga je dit updaten. Kan er een van je lijst af? Mooi zeg! Of komt er een bij, waar je je nog niet zo van bewust was? Helemaal niet erg. Het is jouw leerproces. We gaan samen proberen om jou zo sterk mogelijk op de middelbare school te krijgen.

Oh en nog even iets. Als je een probleem hebt met een opdracht bijvoorbeeld. Dan kan je altijd met ons chatten of mailen. Dan proberen we je meteen te helpen. Soms heeft de leerkracht geen tijd. En we weten echt wel dat voor denkmensen hulp vragen soms heel erg moeilijk is. Toch doen! Dan proberen wij je te helpen. Afgesproken? Geweldig. Aan de slag!

Dus:

  • Als eerste vul je het valkuilenformulier in
  • Eerst lees je een hoofdstuk van een verhaal of een tekst.
  • Vervolgens krijg je een of meer opdrachten die iets met die tekst te maken hebben.
  • Soms is er ook nog een inleiding bij de opdracht.
  • Je maakt die opdracht(en) en kijkt of je ze voldoende hebt gemaakt. Als dat zo is ga je verder. Als het niet voldoende is, kun je de opdracht of een deel ervan opnieuw maken.
  • Tot slot vul je de korte evaluatie over de opdracht in.
  • Dan ga je verder met het volgende hoofdstuk of tekst.
     

Verder staan hieronder tips op alfabetische volgorde. Je kunt hier altijd even iets opzoeken.
 

Cijfers of scores

De meeste opdrachten bestaan uit meerdere vragen. Meestal kun je een vraag die je fout hebt opnieuw maken. Aan het einde van een opdracht zie je de totaalscore. Voor de meeste opdrachten krijg je een cijfer of score in de vorm van een percentage (80% betekent dus dat je 80% van de opdracht goed hebt gemaakt). Als je een opdracht niet hebt gehaald is dat niet erg. We weten echter dat veel denkkinderen wel graag alles goed hebben. Maar dat hoeft echt niet! Je kunt het project toch wel voldoende afsluiten. En het is geen wedstrijd met anderen. Die zien jouw scores niet! Je scores kun je zien in de navigatiebalk links of rechtsboven in het menu onder je naam.

Dashboard

Je komt binnen op je Dashboard. Links zie je de navigatiebalk. Die kun je met de knop linksboven laten verdwijnen en weer laten opkomen. Wat je fijner vindt. Voor sommige opdrachten is een breder scherm fijn. Rechts zie je de nieuwsberichten en daaronder de badges die je hebt verdiend. Maar die heb je nog niet, want je bent net nieuw. Die komen dus vast nog. Rechtsboven zie je je naam. Daaronder vind je je profiel, cijfers, berichten en nog wat andere zaken. In het midden komen je projecten. Het kan zijn dat je leerkracht er al een aangezet heeft. Dan staat deze onder je cursusoverzicht.

Feedback

Na een opdracht word je (meestal) gevraagd om een korte evaluatie in te vullen. Dat heeft een aantal redenen. De eerste is dat jij, wij en de leerkracht daaraan kunnen zien of de opdrachten voor jou geschikt zijn. Niet alle opdrachten zijn voor alle kinderen even geschikt. Iedereen is anders! Soms kun je ook blokkeren van een opdracht. Ook dat kun je aangeven in de feedback. Dit leert je om na te denken waarom bepaalde dingen misschien moeilijk zijn voor je of gewoon niet zo lukken als jij zou willen.

Hulp vragen met mail en chat

Veel denkkinderen hebben moeite met om hulp vragen. Zij zijn immers slim en moeten toch alles zelf weten! Andere denkkinderen twijfelen over alles en zijn heel bang om iets fout te doen. Zij blijven steeds maar vragen of ze het wel goed doen. Om jullie te helpen is er een chatfunctie. Als je leerkracht niet kan helpen mag je ons om hulp vragen. Als wij er even niet zijn, kun je ook een mail sturen. De chatfunctie staat rechtsonder in de opdrachtpagina's en helemaal boven in de balk. Daar staat ook het mailadres dat je kunt gebruiken.

Links, tabs en buttons

Als je de tekst van de inleiding bij de vragen nodig hebt, staat die soms in een link die direct in de tekst staat, maar soms staat de link in een knop onder aan de bladzijde (dat staat dan aangegeven). In beide gevallen krijg je een nieuwe tab met de tekst. Deze tab kun je weer sluiten als de opdracht klaar is.

Navigatie

Soms is het nodig om je scherm wat breder te maken. Dat kan door de grijze navigatiebalk (links) uit te zetten. Daarvoor gebruik je de rode knop linksboven in de pagina (die met die witte streepjes). Dezelfde knop kun je ook gebruiken om de navigatie weer terug te zetten.

Opdrachten uploaden en insturen

Er zijn opdrachten waarbij je een antwoord, essay of tekening moet insturen. Als het om een antwoord/essay gaat kun je dit gewoon in het tekstvak typen en ‘insturen’ met een knop. Als je een tekening moet maken, moet je deze op papier maken, inscannen en daarna uploaden. Je kunt altijd je leerkracht vragen om hiermee even te helpen. Zodra wij je opdracht hebben nagekeken krijg je een berichtje. 

Printbladen

Een enkele keer moet je een formulier uitprinten. Dit kan op twee manieren. Soms kun je het rechtstreeks uit de opdracht printen. Soms moet je het eerst downloaden. Het formulier kan dan vanuit de downloadfile op je computer geopend en geprint worden.

Puntjes op een letter/trema

Als je een woord moet typen met een trema, zoals Mongolië, type je op een gewoon toetsenbord shift ↑ (vasthouden) en “. Dan type je de letter waar het trema boven moet komen. Dus voor ë : shift ↑ + “ en dan de e. Meestal kun je ook het woord zonder trema typen, dat wordt meestal goed gerekend! 

Valkuilen

Je bent de term misschien al tegengekomen: valkuilen. De speciale problemen die je kunt tegenkomen als denkmens tijdens je leerproces. Ieder project begint hiermee: er wordt gevraagd om van een aantal mogelijke valkuilen aan te geven hoeveel last jij daarvan denkt te hebben. Als je van jezelf weet dat je deze valkuilen hebt, kun je er ook mee leren omgaan!

Video’s

Korte videoclips staan ‘embedded’ in de tekst. Voor langere video’s word je via een link doorgeleid naar Youtube of Vimeo. De video verschijnt dan in een nieuwe tab. Als de opdracht klaar is, kun je deze tab weer sluiten.

Voorleesfunctie

Onze projecten hebben best veel tekst. Als je graag leest is dat geen probleem. Sommige kinderen hebben moeite met lezen (bijvoorbeeld omdat ze dyslexie hebben). Dan kun je bij de langere teksten de voorleesfunctie (Readspeaker) gebruiken. Als dat kan vind je de knop rechts op de pagina. Het is wel altijd verstandig om mee te lezen.

Voortgang

Als je in de cursuspagina staat (niet in een opdracht) zie je rechts een blok Vooruitgang voltooiing. Daarin zie je of je een opdracht gehaald hebt (groen blokje) of onvoldoende hebt gemaakt (rood blokje). Via deze blokjes kun je nog eens rechtstreeks naar de opdracht.

In de cursuspagina’s zie je aan de rechterkant naast iedere pagina en opdracht een klein blokje. Deze wordt meestal ingevuld met een vinkje als je een opdracht hebt afgerond. Zo kun je altijd zien wat je wel gedaan hebt en wat nog niet.

Terug naar Info voor leerlingen